11-03-12

J&D-ified: Help! Our brain is full!

Opgelet: deze post druipt van sarcasme. Stay away if you can't bear...

53_Head%20full%20of%20numbers.jpg

't Schooleke heeft een nieuwe manier gevonden om de studentjes te entertainen. Zeer nuttig en efficiënt, als je't mij vraagt... we 'mogen' een hoop getalletjes vanbuiten leren. Wist u bijvoorbeeld dat in slagroom per 100g, 40g vet zit en dat 24g daarvan verzadigd is, 13g enkelvoudig onverzadigd en 3g meervoudig onverzadigd? Dat 100g croissant goed is voor 474 kcal of dat witte chocolade voor 35% uit vet bestaat (maar laat die paaseieren vooral smaken hoor)?

Nee? Wel wij ook niet... maar moeten het tegen volgende week woensdag wel allemaal weten, want dan hebben we TOETS... (kan maar niet wennen aan dat woord...)

Onze missie de afgelopen weken was dus: elk nutteloos moment (bv: in de file, op de wc, in de wachtkamer bij de tandarts,...) gebruiken om op te vullen met een nog meer nutteloze activiteit: een hoop fichkes vanbuiten te leren.

Bron foto 'Mind full of number': www.cara-online.com

Fichkes, fichkes en meer fichkes:

Photo0075.jpg

En er zijn ook achterkanten aan die fiches!!

Impossible? Let's wait and see...

my-brain-is-full.jpg

Bron cartoon: blog.growingleaders.com

17-02-12

J&D-ified: and then there was... more to study!

Aaaaaaaaaaaaaaaaaah, de examens zijn gedaan! Whoohoo!! *vreugdesdansje*

Dat wil ook zeggen: mooi alle cursussen bundelen en wegsteken, want daar zijn we vanaf!! HOPPAAH!

Ziehier de kennis die nu in onze hersenen zit, toch een aardig stapeltje cursusmateriaal (zonder de boeken dan nog)...

Picture.jpg

Hoe lang deze kennis in onze hersenen gaat blijven zitten, is een ander paar veel-te-lange-labojas-mouwen maar bon!

Uiteraard kunnen we niet lang op onze lauweren rusten, de volgende stapel staat naar ons te grijnzen; met een gelijkaardige omvang en moeilijkheidsgraad. Perforeren en sorteren die handel. De inventaris en planning is alvast gemaakt!

Zo is het dit semester gedaan met in de kookpotten te roeren en 's zaterdags om 10u 'smorgens al te lunchen omdat we weer eens veel te vroeg klaar waren en daarna 3u af te wassen. Voortaan proberen we elke dinsdag vanaf 17u in Gent de dingen (niet?) te doen ontploffen tijdens het labo Chemie.

De week maakten we alvast kennis met het lokaal, de klasgenootjes en de docente. Zoals altijd, met de grote glimlach natuurlijk :-)

Picture 303.jpg

De mouwen zijn nog steeds niet ingekort geraakt

 

Staan dit semester op het programma:

  • bovenvermelde labo chemie
  • analytische chemie
  • fysiologie (het langverwachte vervolg op de cursus anatomie van vorig semester)
  • algemene voedingsleer (waarvoor we EIGENLIJK deze richting volgen)
  • workshops voeding

Voor deze laatste moeten we in de komende weken de voedingswaarde (incl. mineralen en vitamines) van een 50tal voedingsmiddelen van buiten leren; binnen een maandje volgt daarvan al de eerste toets. Gebuisd voor deze toets en je krijgt meteen een ticketje naar augustus, dus het worden spannende weken. Hoe leer je in godsnaam vanbuiten dat er in mager vlees 333mg Kalium, 230mg Fosfor en 3,1mg ijzer zit??? En welke diëtiste kent deze waarden nog steeds van buiten???

Hopelijk hebben wij binnenkort het antwoord op de eerste vraag :-) De tweede vraag, dat is voor binnen een aantal jaren :-)

08-01-12

J&D-ified: Examens

De tijd is gevlogen. Toen we beslisten dat we de opleiding voedings- en dieetkunde wilden gaan studeren, was het zomervakantie en duurden de maanden lang alvorens we eindelijk onze cursus in handen hadden. Eind september maakten we een inventaris op van alles wat we moesten kennen voor het eerste semester en leken de examens nog heel ver weg. En nu opeens zijn ze bijna daar.

STRESS!

Ons examenrooster ziet er als volgt uit (zodat jullie weten wanneer jullie kaarsjes kunnen branden en jullie je duimen eraf kunnen duimen):

  • zaterdag 14 januari: keukentechnologie: koken; maar ook theoretische vragen oplossen over alles wat met het bereiden van voedsel te maken heeft. Zal wel in orde komen want de meeste punten hebben we tijdens onze labo's al verdiend.
  • dinsdag 17 januari: algemene chemie: veel oefeningen, maar dit gaat ons redelijk goed af, dus daar hebben we niet héél veel stress voor.
  • vrijdag 20 januari: anatomie: megaveel van buiten kennen, zoals Latijnse benamingen van de kleinste onderdeeltjes van het lichaam, spijsvertering, nieren, zenuwstelsel, bloedsomloop aaaaaaargh. Toch wel een dikke portie stress...
  • maandag 23 januari: biologie: alles van buiten kennen (celbouw en celdeling, eiwitsynthese, enzymwerking, ...) maar de hoeveelheid is redelijk beperkt. Nog een paar keer goed herhalen en dat moet wel lukken
  • maandag 30 januari: voedingsmiddelenleer: dat we het niet goed weten. Het is best veel leerstof; sommige dingen vinden wij als foodies vanzelfsprekend als we het lezen; maar als we het moeten reproduceren lijkt het dan weer moeilijker dan gedacht. Twijfelgeval dus.
  • vrijdag 3 februari: bio-organische chemie: hét vak waar we het meest bang van zijn en ook al de meeste tijd in hebben gestoken. Ongeloolijk veel reacties van buiten kennen en zeer onlogische dingen proberen logisch te vinden. Mogelijk buisvak???

Al bij al dénken we dat we er wel voor alles door kunnen geraken; geluk met de vragen speelt ook altijd wel een rol ;-)

De grootste moeilijkheid? Er bestaat ook nog zoiets als onze job; waar we tussendoor ook nog naartoe moeten... Slik...

We can use aaaaall the luck we can get :-)

examens, stress, kaarsjes branden

17:57 Gepost door Jessica Berden in School is cool | Permalink | Commentaren (6) | Tags: examens, stress, kaarsjes branden |  Facebook |

07-01-12

J&D-ified: Exam fever

Ssssssst... Hier wordt gestudeerd...

301144_2389441729208_1045793174_32818598_783879907_n.jpg

We'll be back soon :-)

10:40 Gepost door Dillie in School is cool | Permalink | Commentaren (0) | Tags: examens, school, zzz |  Facebook |

28-10-11

J&D-ified: Les 4 - Het slagveld

We beginnen te sneuvelen. Wij zijn moe. Studeren en werken en intussen nog proberen af en toe te sporten (met de nadruk op 'af en toe') én een sociaal leven te onderhouden is ... best wel een beetje vermoeiend.

Picture 001.jpg


Het maakt dat we op zaterdagmorgen nog even een paar minuten onze ogen willen sluiten alvorens de les binnen te stappen...

Picture 003.jpg


...of dat we creatief worden met onze tijd en in de auto doen wat we anders thuis zouden doen: eten, make-up aanbrengen, boeken lezen (luisteren), ...

De 4de les was vooral een les in: hoeveel afwas kan één klasje creëren op een paar uurtjes tijd.


De conclusie:

Picture 005.jpg


Veel.

Picture 006.jpg


Heel veel.

Picture 007.jpg



Heel erg veel.

 

Maar! Even voor de goede orde: wij staan er niet bepaald om bekend heel netjes te zijn (eufemisme²).

We zijn allebei gezegend met een vriend die méér op orde is gesteld dan wijzelf; en maar goed ook!!! (Lees: anders zou Jess in een caravan wonen met 30 katten en 20 honden)

Toch moet het gezegd worden: wij slagen er altijd in tijdens de kookles al bijna alles af te wassen en bij de netste studenten van de klas te behoren.

En omdat onze ventjes ons nooit zouden geloven: een close-up van de eerder getoonde foto, waar onze werkplek rechts achteraan te bewonderen was:

Picture 005 - closeup.jpg

Tadaaaaaa! Spic&Span!

We know, crazy :-)

19-10-11

J&D-ified: Les 3 - ik eet NOOIT meer

De derde les van het vak Keukentechnologie was de bakles. Wij bakken graag, vooral brood en koekjes dan, betrekkelijk gezonde koekjes zelfs. Jess geeft soms bakles aan de dames van de KAV en maakt daar onder andere havermoutkoekjes, scones en een soortement studentenhaver. We know our pastry!


keukentechnologie, bakken


We keken dus best wel uit naar de bakles; vooral hopend dat we iets heel moeilijk moesten maken, zodat we iets nieuws gingen leren.

Wat we op voorhand echter niet wisten; was dat iedereen iets anders moest maken zodat er maar liefst 14 verschillende baksels gemaakt werden. 14!!! Wat we ook niet wisten was dat wij al deze baksels moesten proeven en beoordelen. Alle 14!!!

Yummie, zou je denken! Yukkie, dachten wij tegen het einde!

Hoewel het stuk voor stuk lekkere dingen waren begonnen wij ons na een paar proevertjes al een beetje woozy te voelen, na de helft van de proevertjes behoorlijk high van alle suiker en na alle proevertjes … zo mottig als een krab. Het gevoel: “ik eet NOOIT meer” kwam dan ook bij beiden naar boven. (Maar dat gevoel hebben we ook wel eens over alcohol na een nachtje doorzakken, doe niet alsof jullie dat nooit hebben :-))

Wij leerden wel enkele belangrijke dingen:

Wanneer je denkt dat mayonaise kloppen zwaar is; wacht er je een nieuwe beproeving: try beating 7 eggs with sugar for at least 15 minutes. AUWTCH!

Picture 001.jpg

Afwisselen is een MUST

IMG_3209.JPG

En dan schijnt de zon nog in uw ogen ook

Het topsportgehalte blijft hier stijgen! Het resultaat - de opgerolde koek - was helaas niet helemaal onze smaak.
 

Picture 003.jpg



Deze les werd er per 2 samengewerkt en door de afwezigheid van Jess haar labpartner mochten wij onze krachten bundelen. Hier merkten we heel hard dat wij gewend zijn van samen in de keuken te staan: één blik op de recepten was genoeg om allebei te weten wie wat ging doen. We moesten nauwelijks iets afspreken, het ging bijna vanzelf. Wij zijn een goed geoliede machine!

keukentechnologie, bakken

Deze hebben we schaamteloos toegevoegd om meer mannelijke lezers te hebben; wij geven dat eerlijk toe.

 
Een andere goed geoliede machine was de frietpot; die na het bakken van de appelbeignets (kwijl) moest uitgekuist worden.

V: Hoeveel VDK studenten heb je nodig om de olie uit de frietpot te filteren?

A: Zoveel als er koffiefilters boven de frietpot gehouden kunnen worden door VDK studentenhandjes.

Door tijdgebrek konden we de olie niet eerst laten afkoelen. Do NOT try this at home people!

Picture 005.jpg

IMG_3239.JPG

 

En dan nu nog een paar "behind the scenes" kiekjes

IMG_3210.JPG

HALLOOO overbuurvrouw 1

IMG_3211.JPG

Hoi overbuurvrouw 2

IMG_3214.JPG

Onze appelflappen in de oven (de kuisploeg moest precies nog komen)

IMG_3215.JPG

Nog een vraagje:wat moeten dit worden?

IMG_3236.JPG

Roomsoezen met ...euh... pannenkoek ambities!

Oops... Tja, soms gaat het wel eens mis, maar ach, we zjin hier om te leren hé!

IMG_3231.JPG

Andere dingen hadden dan weer niet misstaan in de etalage van uw warme bakker

IMG_3233.JPG

Aanvalleuh!!!

IMG_3237.JPG

Nadien moet er natuurlijk ook even gekuist worden

IMG_3238.JPG

Dé man van de klas.

Aan de afwas!

Dat zien wij graag :-)

13:21 Gepost door Jessica Berden in Kokkerellen, School is cool | Permalink | Commentaren (1) | Tags: keukentechnologie, bakken |  Facebook |

12-10-11

J&D-ified: Mayonaise maken = topsport

Een groot deel van onze lezers komt hier uit interesse in onze sportieve kapriolen. Nu vragen wij jullie, lopers, triatleten, of andere sporters. Hebben jullie al eens met de hand mayonaise proberen te kloppen? Pssssht, triatlon is voor watjes, maak eens mayonaise!

Zoals eerder geschreven zijn wij fan van gemakkelijke recepten. Als er in een recept dus "mayonaise" vermeld wordt; krijgen wij het nooit in ons hoofd om te zeggen: "hee, laat ons azijn, olie, eidooier, mosterd, peper en zout samenkappen en ons daar eens gaan op uitleven om mayonaise te maken". Mayonaise lepelen wij uit een pot, basta.

Dat is natuurlijk buiten de les keukentechnologie gerekend, waar wij dit wél met de hand moeten maken. Aye caramba! Conclusie: Dillie had dat goed geflikt, maar Jess moet haar mayo-making-skills nog op punt krijgen; want na een kwartier noeste arbeid en de nodige scheldwoorden die hopelijk niet door de lerares opgepikt werden, had Jess enkel een nieuwe soort lopende saus uitgevonden die van ver wel proefde naar mayonaise, maar die hoogstens 3/10 zou scoren op het examen.

Verder maakten we wel een lekkere witloofsalade en als toetje: gepocheerde peren in witte wijn met chocoladesaus. Alcoholdampen om 9u 's morgens, het is eens iets anders!

En dan nu, het moment waarop jullie allemaal hebben gewacht: de belachelijke foto's!

Picture 001.jpg

Dillie met één van onze klasgenootjes in het lokaal waar we eerst de uitleg krijgen

Picture 002.jpg

Dillie die wat problemen heeft haar wilde manen onder het kapje te houden

Picture 007.jpg

Peren pocheren(Pocheren is het gaar maken van voedsel in weinig vocht, en net iets onder het kookpunt)

Picture 008.jpg

Weeral kloppen??? Gelukkig is het deze keer maar slagroom, dat gaat véél vlotter!

Picture 026.jpg

Na het koken mogen we natuurlijk alles lekker opeten.

Van te lang aan het fornuis te staan krijg je blijkbaar wel een bochel op je rug

Picture 003.jpg

That's all folks!

07-10-11

J&D-ified: Koken voor dummies

Je zou denken dat mensen die Voedings- en Dieetkunde gaan studeren enige affiniteit met eten hebben. Zeker als dit allemaal studenten afstandsonderwijs zijn. Je verwacht dan ook dat deze mensen niet alleen graag eten, maar ook graag in de keuken staan en soms zelfs aan het experimenteren slaan.

Het vak keukentechnologie vertrekt echter van nul. Er zaten effectief (op zaterdagmorgen om half negen in Gent - auw!) enkele mensen in de klas die nog nooit gekookt hadden. De eerste les was dan ook ontzettend basic.

Kippenbouillon, broodje kaas, broodje platte kaas, broodje tonijn en als dessert een griesmeelpuddingske.

Nu koken wij zelf graag, maar zijn wij wel all about het gemak. Wat maakt dat we af en toe onszelf op volgende gedachte betrappen: oooh ja, dat is juist, een KROP sla! Sla groeit niet voorgesneden en gewassen in plastieken zakjes...

Schandalig, we know, maar combineer maar eens een full time job met triatlontraining en nu ook nog studies :-) Jij zou ook sla in zakjes kopen. Case closed :-)

Ook het recept voor bouillon is bij ons ietwat anders:

  • Kook water.
  • Doe er een bouillonblokje in.
  • KLAAR!

Maar neen, nu leren we dat allemaal hoe dat in 't echt moet. Met échte kippenbillen, échte kroppen sla en zowaar échte vanillestokjes voor de pudding i.p.v. Dr. Oetker vanille druppeltjes.

bouillon.jpg

IMG_3187.JPG

We zijn overigens grote fan van het petje!

Bad hairday? Who cares!

IMG_3188.JPG

Het oog wil ook wat

 

Conclusies:

1) Verse kippenbouillon ruikt heerlijk en is echt wel lekker eigenlijk. Het is best een gedoe, maar authenticiteit heeft dan ook zijn prijs!

2) De pudding werd niet al te enthousiast onthaald. Noch door onszelf, noch door Dillie's "El sjoesjoe"; die het goedje te verorberen kreeg omdat Dillie de eerste les al direct miste door verplichtingen op het werk en de recepten bijgevolg thuis moest klaarmaken. We berekenden vlug uit ons hoofd dat deze griesmeelbrij ongeveer 200kcal bevatte en El Sjoesjoe merkte terecht op dat je dan beter 2 Solero ijsjes eet :-) The boy knows what's good!

 

Gelukkig stijgt de moeilijkheidsgraad de komende lessen en zullen wij hopelijk dus nog veel nieuws leren!

To be continued!

18:54 Gepost door Jessica Berden in Kokkerellen, School is cool | Permalink | Commentaren (3) | Tags: vdk, school, keukentechnolgoie |  Facebook |